Lohjan pitää kasvaa ja saada uusia asukkaita ja ennen kaikkea uusia työantajia, jotta tulevaisuuden Lohja olisi toimiva kokonaisuus. Pelkästään tänne muuttavat ja PK-seudulla pendelöivät uudet asukkaat eivät riitä takaamaan kaupungin tulevaisuutta, vaan kaupunki tarvitsee uusia yrityksiä.
Yksi tulevaisuuden pelastaja on ollut suunnitelmissa oleva Tunnin juna, mutta yksikään nykyinen yrittäjä tai paikallinen yritys ei voi odottaa paria kymmentä vuotta päätöksien tekemiseen tai useampia vuosikymmeniä, jotta jotain oikeasti tapahtuisi. Koko junahanke on välillä mennyt vauhdilla eteenpäin pysähtyäkseen jälleen johonkin, ja suurin kysymysmerkki koko hankkeessa on sen hinta, ja kuka maksaa viulut – radan varren kaupungeilla ei ole varaa, eikä valtiollakaan yksistään.
Lohja ei pärjää yksin
Kuntatalous on kuin valtiontalous minimikoossa. Siinä missä valtio on monessa asiassa kiinni EU-päätöksistä, kunnat ovat kiinni valtion päätöksistä ja niinpä kuntatalous on kokonaista palapelin pelaamista ja purkamista monen eri tahon kanssa yhtä aikaa – yksinään ei yksikään kunta voi pärjätä tai olla olemassa.
Nettikasinot voisivat pienellä lakimuutoksella tuoda uuden kasvumahdollisuuden kaikille Suomen kunnille, ja siirtyminen nykyisistä kauppapeleistä varsinaisiin pieniin kasinoihin avaisi aivan uuden liiketoiminta-alan Suomessa ja mahdollistaisi Ruotsin tyylisen kasvun jopa pörssiyhtiöksi saakka. Mutta tapahtuuko niin koskaan Suomessa?
Ehkä tällainen kasino toiminta ei välttämättä olisi se todennäköisin kasvusuuntaus Muijalalle, mutta onhan Muijalassa koko ajan tapahtumassa jotain ja pientä kasvuvärettä on koko ajan ilmassa. Kyse onkin paljosta muustakin kuin yritysten halukkuudesta, on kyse myös kaupungin vetovoimasta.
Lohjan vetovoima
Koko 2000-luvun ajan Lohja on etsinyt ja hakenut uutta identiteettiä, entinen omenakaupunki on painettu hieman unholaan ja suunnitelmissa on ollut nanoharjua, vesiteknologiaa ja vaikka mitä, mutta viimeiset yritelmät ovat olleet enemmän siellä huvia sirkusväelle puolella, kun oikeasti yrityselämää syleilevää pidempi aikaista ajatusta. Totta kai edellä jo mainittu juna on sellainen pidempi aikainen hanke, koska vaatiihan se jo asemapaikan ja asuntoja isolle joukolle uusia asukkaita.
Toinen aivan lähiajalle tuleva vetovoimatekijä ovat vuoden 2021 Asuntomessut, jonka alue on vähitellen valmistunut Lohjan Roution suuntaan. Jos Routiosta tulisi uusi reitti kohti keskustaa, tarkoittaisi se osaltaan, että Muijalan alue olisi entistä enemmän sivussa – kylläkin Lempola-Muijala on aluetta, jolla on ovat kehityshankkeensa ja sitä kautta alueesta on mahdollista kehittää sekä palvelu- että kaupankeskuspaikka.
Koko Etelä-Suomen tai vielä enemmän koko Suomen kuntien markkinointitilassa Lohja ei ole mitenkään korkealla tai hyvillä sijoituksilla, ja vain kohtuullinen sijainti Turku-Helsinki reitin varrella ei vielä riitä, että kaupunki olisi vetovoimainen yrityksille. Luonto ja kaupungin ”arvomaailma” saattaa houkutella hetkellisesti perheitä, mutta yksittäiset perheet eivät riitä, kun kaupunkiin on saatava lisää työpaikkoja. Mikään simsalabim teemapuisto ei ole se oikea tie edetä, mutta jotain kaupungin on oikeasti tehtävä, jotteivat kaikki isommat hankkeet mene muille entisen Kehä V:n varrella oleville kaupungeille.
Tosiasia on että PK-seutu heti Helsingin ympärillä joutuu pakostakin kasvamaan ja hinnat nousevat alueella yhtä nopeasti, joten Lohja voi omalla maltillisella suunnitelmallaan rakentaa alueen, jolla on hyvät liikenneyhteydet, toimiva infra ja kuntalaispalvelut hyvine terveys- ja liikuntapalveluineen niin alueesta voisi syntyä oikeasti kustannustehokas paikka myös yritystoiminnalle, kunhan ensiksi koko alueen internet yhteydet saataisiin kunnon tasolle, vastaamaan isojen kasvukeskusten nopeuksia, sillä kaikessa liiketoiminnassa tarvitaan entistä nopeampia yhteyksiä eikä kaikkea voi laskea tulevan 5G:n mahdollisuuksin.
Muutos muuttovoittokunnaksi
On se keino mikä vain, ensiksi pitää kaupungin ja kunnan muuttua muuttovoittokunnaksi, eli asukasmärän pitää lisääntyä. Ja paikallisen yrityskulttuurin muuttua aktiivisesti ja itseään aktiivisesti ulospäin kertovaksi. Positiiviset, hyvät yritystarinat antavat hyvän pohjan tulevillekin yritystarinoille – se on sama toimintamalli kuin silloin kuin MK-Marketissa pelattiin Suomen historian suurin Lottovoitto, sen ansiosta kaupan ovet kävivät vielä pitkään uusien lottomiljooniaan unelmoivien toimesta. Miksi sama idea ei siis toimisi yritysten puolella – kerrotaan hyviä uutisia ja saadaan uusia yrittäjiä paikkakunnalle.