Digikanavista tukea paikalliseen printtimainontaan

On tutkittua, että Suomessa paikallinen printtimainonta toimii, se tavoittaa yhä selkeästi eniten potentiaaliasia ostajia (maailmalla ja Suomessakin näkee että isoilla lehtitaloilla mainonnanmäärät laskevat). Sen rinnalle on kuitenkin vähitellen tullut myös paikallista digimainontaan. Lohjalaiset Kettu Markkinointi ja ER-tuki ovat viimeisten vuosien aikana rakentaneet lähialueelle verkkosivustoja sekä näille oheen Facebook-kanavia, joiden avulla ollaan saatu rakennettua printtimediaa tukevat digikanavat markkinointiin – näin saadaan tavoitettua sekä printtiä lukevat, että enemmän diginatiivit – paikallisesti. Näitä rakenteita on tehty Lohjalle, Vihtiin, Karkkilaan sekä Kirkkonummelle – näistä vain Kirkkonummi on sellainen, missä ei toimi Kettujen omaa printtituotantoa.

Google on Pohjoismaissa hakukoneiden ehdoton markkinajohtaja, jota 89 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä. Muita hakukoneita, kuten Yahoota, Bingiä ja norjalaista Kvasiria, käyttää vain 1–3 prosenttia.  Hakukoneiden lisäksi kuluttajat hakevat tietoa muun muassa Google Mapsista, Facebookista ja Youtubesta.

Tutkimuksen mukaan hakukoneiden käyttö älypuhelimilla on tänä vuonna lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Suomalaisista älypuhelinten omistajista peräti 73 prosenttia käyttää hakukoneita älypuhelimella.

Lehtimainonta houkuttaa tekemään nettihakuja

Lehtimainonta on kaverien suosittelun jälkeen tehokkain keino saada kuluttaja hakemaan verkossa tietoa tuotteesta tai palvelusta, väittää tuore tutkimus. Siksi Ketut ja ER-tuki tarjoavat yrityksille mahdollisuutta näkyä muuallakin kuin vain omilla sivuillaan (ja tekevät myös kotisivujen uudistuksia).

Mitä käytännössä?

Miten digikanavat käytännössä sitten toimivat? Vastaus: yritys laittaa lehteen mainoksensa ja lähettää sen saman digikanavamarkkinointiin, jossa sitä kenties muokataan mutta ainakin siihen lisätään linkit yrityksen kotisivuille tai Facebookiin sekä oheen kirjoitetaan lisäteksti. Tämä paketti sitten julkaistaan sopivissa paikallisissa digikanavissa.

Mainosjulkaisun lisäksi yrityksestä tehdään Google map- lisäsijainti digikanavien omiin Google-karttoihin (kuten tässä muijala.fi versiossa) sekä kirjoitetaan lyhyt esittely linkkeineen sopivalle sivulle, kuten tässä on tehty Painokiila Oy:stä veikkoinkorpi.fi sivustolle on tehty.

Tällä tavalla rakennetaan yrityksen mainoksen ympärille yrityksestä kertovia maamerkkejä, jotka kaikki vievät yrityksen omille kotisivuille, ja tästä Google tykkää ja nostaa yrityksen asemia hakutuloksissa.

Mitä maksaa?

Jos kyseessä on ER-tuen ja Kettujen ylläpitämä paikallinen teollisuus/palvelusivusto, yleensä listaukseen mukaan pääseminen on ilmaista, vasta mainonnan tukeminen, tekeminen ja jakaminen ovat maksullisia toimia ja yhden mainoksen jakaminen eteenpäin maksaa 29€+alv.

Mitä kanavia sitten 29 eurolla saa?

Lohjalla saatavilla ovat: OstaLohjalta-kotisivut sekä Ostalohjalta- Facebook kanava sekä paikalliset muijala.fi sekä pappilankorpi.fi kanavat ja näiden Facebook kanavat.

Lisäksi uutisten ja tiedotteiden jakeluun on saatavilla erilaisia teemakanavia kuten kahvilapaiva.fi, eepelit.fi, vinkkaajaveikkaa.fi, sportting.fi, hyvinvointi.pro, kettujulkaisut.fi, muotijakoti.fi, stadinraksat.fi, kuninkaantie.fi, autotjaliikenne.fi ja sivustoja rakennetaan sitä mukaan, kun asiakkaat niitä tarvitsevat.  Nämä uutisten ja tiedotteiden jakelukanavien kustannukset ovat yleisesti hieman eri tasolla, mutta mukaan pääsee jo omalla tiedotteellaan johonkin kanavaan vaivaisella 50€+alv maksulla.

KO